דיאטנית קלינית - תמר פור - אנמיה
דף הבית >> אנמיה
 
אנמיה מתרחשת שכמות ההמוגלובין או ההמטוקריט יורדת מתחת לנורמה.
ההמטוקריט הנו אחוז כדוריות הדם האדומות בדגימת דם.
ההמוגלובין הנו חומר הנמצא בכדוריות הדם האדומות ועוזר בנשיאת החמצן לכל החלקים בגוף.
ארגון הבריאות העולמי מגדיר "אנמיה", כאשר רמות ההמוגלובין מתחת ל- 12g/dl לנשים, שאינן בהריון ומתחת ל- 13g/dl לגברים.
תחום הנורמה של ההמטוקריט לנשים: 35-47%
                                              לגברים: 40-52%
ערכים שנופלים מהנ"ל יחשבו כאנמיה.
 
אנמיה יכולה להיות זמנית או כרונית ויכולה להיות בינונית עד חמורה.
אנמיה בינונית- יכולה להיות ללא סימפטומים או סימפטומים ספורים.
אנמיה חמורה- יכולה להשפיע במידה רבה על איכות חייו של האדם.
 
אנמיה יכולה לנבוע מחסר בברזל, שתפקידו העיקרי של הברזל בגוף הנו נשיאת חמצן מהריאות לחלקי הגוף, באמצעות מולקולת ההמוגלובין שבתאי הדם האדומים. יעילות ספיגת הברזל נמוכה, רק 5%-20% מכמות הברזל שבמזון נספגים במעי. ברזל ממקור חי נספג טוב יותר לעומת מקור צמחי. הדרך להגברת ספיגת הברזל הנה באמצעות צריכת ויטמין C . לעומת זאת, נוכחות סיבים תזונתיים וזרחן יכולה לעקב את ספיגת הברזל במעי.
 
הסימפטומים לאנמיה:
עייפות, חולשה, עור חיוור, דופק לב מואץ, נשימה קצרה, כאב חזה, סחרחורת, רגזנות, קור בידיים וברגליים וכאב ראש.
 
גורמי סיכון לאנמיה:
גיל, איבוד דם כרוני, מחלה כרונית, מוצא אתני, היסטוריה משפחתית, תפקוד לקוי של המעי, וסת, דיאטת כאסח והריון.
 
 
אוכלוסיות בסיכון:
  • תינוקות שצריכת הברזל שלהם אינה מספקת.
  • ילדים בתהליך גדילה מואץ, שכמות הברזל הנצרכת אינה מדביקה את גדילת מסת כדוריות הדם האדומות.
  • נשים בשלב הפוריות, שבזמן הוסת מאבדות כמות גדולה של דם.
  • נשים בהריון, בשל דרישה מוגברת של העובר המתפתח לברזל.
  • אנשים עם איבוד דם ממערכת העיכול.
  • אנשים במצבי דלקת כרוניים, שאין אספקה מספקת של ברזל, ליצור כדוריות דם אדומות ודיכוי של מח העצם. 
 
 
מזונות תורמי ברזל:
  • מוצרי בשר – בשר בקר, עוף, כבד, איברים פנימיים, דגים.
  • אגוזים וגרעינים – בוטנים, שקדים, אגוזי לוז, אגוזי מלך, אגוזי פקאן, גרעיני דלעת, גרעיני אבטיח, שומשום, טחינה.
  • קטניות – אפונה (יבשה), פול, חומוס, עדשים, שעועית, סויה.
  • פירות יבשים – משמש, תאנה, תמר, צימוקים.
  • ירקות עליים – סלרי, פטרוזיליה, חסה
 
במידה וישנה אנמיה ומחסני הברזל בגוף מדוללים מומלץ להעשיר את התזונה במקורות ברזל ובנוסף לקחת תוסף ברזל מתאים.
 
לידיעה: ויטמין C עוזר בספיגת הברזל במעיים, לכן יש לצרוך מזונות תורמי ברזל עם מזונות המכילים ויטמין C, כגון: פרי הדר, תות שדה, מלון, גויאבה, אננס, פלפל אדום וירוק, עגבנייה, כרוב, כרובית, ברוקולי, תפו"א.
 
                                                                   רק בריאות!

+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...

Go Back  Print  Send Page
 
כל הזכויות שמורות © תמר פור - דיאטנית קלינית
תמר פור הינה דיאטנית מומחית בנושאים הבאים : דיאטנית ילדים | דיאטנית לנשים בהריון ובהנקה | דיאטנית לספורטאים | דיאטנית במחלות כרוניות
מפת האתר    |    יצירת קשר    |    שותפים עסקייםמתכונים לילדים


BreakFree.co.il - בניית אתרים



 

לייבסיטי - בניית אתרים