דיאטנית קלינית - תמר פור - הנחיות תזונתיות לעודף כולסטרול בדם
דף הבית >> הנחיות תזונתיות לעודף כולסטרול בדם
 

כולסטרול הנו חומר שגופנו מייצר באופן טבעי (75% מהכולסטרול בדם), ובנוסף אנו מקבלים אותו מהמזון (25% מהכולסטרול בדם). חומר זה הנו חיוני לגופנו, מכיוון שמשמש ליצירת קרומי התא, ליצירת הורמונים ולצרכים נוספים.

אך כאשר יש עודף כולסטרול בדם עולה הסיכון לפתח מחלות לב וכלי דם, היכולים להוביל להתקף לב ולשבץ.

סוגי כולסטרול:

  1. הכולסטרול ה"רע" LDL – שרמת ה- LDL גבוה בדם עולה הסיכון לחסימת עורקים, ולכן עולה הסיכון להתקף לב ושבץ. LDL נוצר באופן טבעי בגופנו, אך ישנם אנשים שמבחינה תורשתית מייצרים עודף של LDL. אכילת שומן רווי, שומנים מסוג טרנס (כגון: מרגרינה) וכולסטרול מעלים, גם כן ,את רמת ה- LDL בדם.
  2. הכולסטרול ה"טוב" HDL – מכונה ה"טוב" מכוון שרמה גבוה שלו בדם מגנה מפני התקף לב. רמה נמוכה של HDL  בדם מעלה את הסיכון למחלות לב.

אז כיצד נמנע או נטפל?

  1. שינוי אורח חיים – דיאטה נכונה, משקל תקין, פעילות גופנית מתונה והפסקת עישון.
  2. טיפול תרופתי – ישנם אנשים ששינוי אורח חיים אינו מספיק על מנת להגיע לרמות כולסטרול תקינות, לכן הרופא המטפל יתאים טיפול תרופתי.

הנחיות תזונתיות

דיאטה נכונה לרמות כולסטרול גבוהות הנה דיאטה העשירה בירקות ובפירות, בדגנים מלאים, במזון המכיל רמה גבוה של סיבים תזונתיים, בשר ועוף רזים, אכילת דגים לפחות פעמיים בשבוע ומוצרי חלב רזים. בנוסף יש להקפיד על הכללים הבאים:

  • הסר שומן נראה מהבשר/העוף לפני הבישול.
  • הסר את השומן מהעוף לפני אכילתו.
  • צורות בישול עדיפות: גריל, אפייה וצלייה.
  • המנע מאכילת איברים פנימיים, כגון: כבד, לבבות, כליות ומח.
  • אכול עד 3 ביצים בשבוע. החלמון (הצהוב) מכיל רמות גבוהות של כולסטרול, בעוד חלבון הביצה (הלבן) אינו מכיל כולסטרול ומהווה מקור טוב לחלבון.
  • המעט באכילת פירות ים, העשירים בכולסטרול.
  • המעט באכילת קינוחים למיניהם.
  • שומנים "טובים" במזון המורידים LDL ומעלים HDL : שמן זית/קנולה, אבוקדו וזיתים.
  • שומנים נוספים המורידים LDL : שמנים צמחיים (סויה,תירס וכו'), אגוזים למיניהם וטחינה.

+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...

Go Back  Print  Send Page
 
כל הזכויות שמורות © תמר פור - דיאטנית קלינית
תמר פור הינה דיאטנית מומחית בנושאים הבאים : דיאטנית ילדים | דיאטנית לנשים בהריון ובהנקה | דיאטנית לספורטאים | דיאטנית במחלות כרוניות
מפת האתר    |    יצירת קשר    |    שותפים עסקייםמתכונים לילדים


BreakFree.co.il - בניית אתרים



 

לייבסיטי - בניית אתרים